Wednesday, August 12, 2009

MOTORKU YANG CANTEEEEEKKKK


ASSALAMUALAIKUM

Pertama-tama aku nak ucapkan syukur Alhamdulillah sbb Allah telah bagi result yang elok kat aku. Walaupun cukup makan tapi kalau dipikirkan smula sbenarnye aku la antara student-student yang paling baik dari segi improvement Insyaallah. Dari CGPA 2.78 mase final sem 1 kepada 3B 1C dalam AS. Alhamdulillah.

Adapun ari nie aku nak cakap pasal moto. Dulu aku ade satu bijik moto honda cup berplet JBA 4665. Kalau tak silap motor tu ayah aku beli sbelum aku lahir lagi, so kire motor tu lagi otai dari aku. Dan mase aku kat sekolah rendah dulu motor tu dah tak boleh nak start dah. Nasib baik la pak sdare aku tolong baiki sampai jadi macam baru balik. Dan bile aku masuk sekolah menengah dan pindah rumah baru, motor tu la yang aku gune untuk ke skolah stiap ari. Sebelum motor tu kene curi. Tapi Alhamdulillah jumpe balik.




Banyak betul kenangan aku ngan motor tu. Aku nak bagi satu tips kat korang. Kalau ade biawak sebesor anak buaya duduk kat tengah jalan, ade baiknye korang tunggu beliau blah dulu atau pun korang baling ah ape2 supaya beliau lari. Jangan sekali-kali pecut motor korang dan lalu kat bahagian ekor biawak tu. Sbb biawak nie bile kita lalu kat ekor die, die akan patah balik ke belakang so ade kemungkinan besar die akan langgar tayar motor korang sampai terbalik. Tak caye try ah.

Bagi aku, bawak motor nie ade seninye. Bukan main naik dan pecut jer macam pelesit. Tapi ade beberapa perkara yang korang perlu khatam sebelum layak bawak motor. Antaranye:
1- Yang paling penting skali, hormati motor anda. Walaupun kat meter speed die ade tulis boleh bawak sampai 120 tapi bukan bermaksud korang perlu lanyak motor tu sampai selaju tu. Cukupla dalam 60-80 km/j jer. Lagipun, ape gila nak bawa laju2, tak sayang nyawa ker.....
2- Bawak motor bila perlu je. Ramai orang skarang nie bawak motor sbb nak eksyen. padahal bukan hebat mane pun kalau stakat bawak motor. Lain la kalau bawak ferrari ke, jaguar ke. Lagipun motor nie bukannye slamat sangat. Sbb tu la ade ulamak haramkan bawak motor sbb takde lansung ciri2 keselamatan.
3- Kenali dan bina hubungan yang erat dengan motor anda. Bercakap pasal hubungan. Kku ngan motor aku tu memang kamcing. Setiap kali aku bawak motor tu aku boleh rase enjin die dan jantung aku nie macam berdegup serentak. Sbb tu la aku sdey gile bile motor tu kene curi. Sbb aku tau kalau beli motor lain pun rasenye takkan same ngan moto honda cup tu.

So, kepada sesaper yang nak bawak motor. Pandai2 la jaga keselamatan diri anda dan motor anda. Kalau semata-mata nak menunjuk depan orang laen, aku nasihatkan toksah bawak la. Kalau jatuh depan orang tak pasal-pasal kene tahan malu. Sakit tu apatah lagi. Aku biasenye kalau ade orang eksiden sbb lumba haram aku tanye dulu mati ke tak. Kalau tak mati aku cakap..." kesian motor tu, tak pasal-pasal kene bawak gi repair"...beringat sebelum kene, jangan menyesal sudah la. Ingat tuhan sket.........................


Sekian

Wassalam.............



(p.s. tolong bagi ikan aku makan>>>>>>>>>)




No comments:

Post a Comment