Sunday, August 9, 2009

PERIHAL HATI

Assalamualaikum..

Hari nie aku nak tulis pasal hati. Tapi bukan yang jiwang-jiwang punye. Lagipun hati aku dah berpunye. Dah jadi milik Allah. Nanti kalau Dia bagi lagi satu tempat kosong baru aku pikir part yang jiwang-jiwang tue.

Apepun ari nie aku nak crite pasal satu kejadian yangh berlaku kat aku sendiri ari nie. Crite die macam nie ....................................................
Macam biase kalau free aku akan pegi kat surau mais untuk solat maghrib dan isyak. Dan macam biase jugak selalunya aku yang azan sbb aku sampai awal. Nak dijadikan crite macam biase lepas azan aku sembahyang sunat dan tunggu untuk orang lain sampai. Tunggu punye tunggu takde sorang pun sampai. Makin lame aku jadi makin putus asa. Sampai satu tahap aku nak tepon kawan suruh turun smayang. Tapi tak jadi. Akhirnye aku cakap dalam hati aku......

" Ya Allah, ditangan Kau lah hati-hati hamba Mu. Bukak kan lah hati diorang supaya turun smayang, sorang pun jadilah, kalau aku kene jadi imam walaupun aku dah azan pun takpe asalkan ade yang turun".


Tetiba tak lame lepas tu mari lah dua orang pemuda. Tuhan je lah yang tahu betapa gembiranya hati aku. Rasa macam nak menangis pun ade. Skali pikir sama macam crite Nabi Ibrahim ngan Nabi Lut yang Allah hanta 2 orang malaikat nak bagi berita kat diorang. Dah la tu salah sorang dari pemuda tadi jadi imam. sSpanjang solat isyak tu aku tak putus-putus bersyukur kepada Allah. Dan waktu tu lah aku sedar yang sebanyak mana pun kita usaha untuk ajak orang lain kearah kebaikan, akhirnya sumenye atas kehendak Allah jugak. Tapi bukan bermaksud kalau kita buat salah ni sume atas sebab Allah punye kerja. Sbb Allah dah berfirman.........

“demi jiwa serta penyempurnaan (ciptaannya), maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaan, sungguh beruntung orang yang menyucikan (jiwa itu), dan sungguh rugi orang yang mengotorinya.”

(Surah Asy-Syams : 7-10)

Oleh itu para sahabat ana sekalian, buka lah hati anta. Allah dah bagi pilihan kat kita. Pilihlah jalan yang terbaik. Jangan ikut sangat nafsu kita nie yang akhirnye akan bawak kita ke lembah kehinaan. Insyaallah, kalau kita selalu ingatkan Allah dalam setiap pekerjaan yang kita buat, kita takkan terbabas.

Akhir kalam...


Assalamualaikum.........................................

(p.s: lepas nie rajin-rajinla turun ke surau. aku nie pun bukan slalu pegi surau. bukan ape, takut surau tu kosong.)

No comments:

Post a Comment